sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Puhumisen jalo taito


Palvelusta ja käyttäytyisestä on tullut paljon luettua eri lähteistä. Olen tullut siihen lopputulokseen että tietyt ihmiset käyttäytyy samalla tavalla jos vastassa on: koiranpentu, ihmislapsi, vanhus tai asiakas.

Kaikki tietävät sen lässyttävän puhetyylin mitä käytetään edellä mainituille.

Se koiranpentu ei sitä puhetta ymmärrä, joten ihan sama mitä sille sanoo.
Ihmislapsi ymmärtää sen puheen ilman lässytystä ja jatkuvaa paapomista.
Vanhus ymmärtää myös sen puheen ihan normaalisti puhuttuna, hieman ehkä joutuu puhumaan kovempaa johtuen iän huonontamasta kuulosta, mutta kuitenkin.

Mutta miksi asiakkaalle pitää puhua kuin edellä mainituille? Jos ihmisellä on auto, todennäköisesti omistaa myös sitä ajamaan oikeuttavan lisenssin ja itse ainakin jouduin käymään lääkärintarkastuksessa ja autokoulussa saadakseni mokoman muoviläpyskän. Väittäisin että jos ihmisellä on vaikeuksia ymmärtää normaalia puhetta, ei hänellä ole kauhean hyviä mahdollisuuksia saada ajokorttiakaan. Joten lopetataan kaikki se ylimääräinen lässytys. Jookosta? Käviskö se sulle?

Puhutaan suomea (tai muuta molempien osapuolten osaamaa kieltä) ja ihan normaalisti. 

3 kommenttia:

  1. Puhe on muutakin kuin sanoja.
    Asiakaspalvelijan on tehtävä muutamassa sekunnissa päätös siitä, kuin asiakasta tulee puhutella.
    Toisille voi sanoa "auto on rikki, korjaus maksaa 1200€"
    Jollekkin toiselle sama lause aiheuttaa rytmihäiriön, totaalisen suuttumuksen, raivon ja laajan netin välillä tehtävän mollauksen ko. henkilöä ja hänen edustamaansa yritystä kohtaa.

    Joskus se pari sekunttia on liian vähän...

    VastaaPoista
  2. Piisaako jatkoa blogille vai oliko tämä tässä?

    VastaaPoista
  3. Eipä tämä tähän vielä loppunut. Asiaa kyllä riittää, mutta vapaa-aikaa kirjoittamiseen aika vähän. Tietysti jos ihmiset kommentoisivat hieman enemmän ja hiukan vielä mainostaisivatkin, niin intoa löytyisi varmasti lisää. :)

    VastaaPoista