torstai 22. toukokuuta 2014

Autoa mä katsastan / tahdon saada läpi

Töissä hilluminen aiheuttanut viime aikoina kroonista vapaa-ajan puutetta. Sitä koitan nyt paikata kahden lonkeron voimalla, tietäen että aamulla pitää taas suunnistaa kohti työmaata.

Kävin taas vuosittaisen auton katsastamisen hoitamassa tutulla konttorilla. Tuttu konttoristi-rouva (tai neiti, en ole selvittänyt) ihmetteli että OMAN auton meinaat katsastaa. Totesin kylmästi että pankki omistaa vielä ainakin takaluukun, mutta melkein kokonaan maksettu laitos kuitenkin. Mukana oli tietysti diesel-käyttöisestä autosta tarvittava savutusmittauksen tuloste. Tapana ollut aina tutulta hakea kahvikupillista vastaan lappu ja hyvä niin; dieselin savutusmittaus maksaa kyseisellä konttorilla 25€! 
Niille jotka eivät tiedä miten kyseinen mittaus suoritetaan niin tässä nopea briiffaus: 
- Letku pakoputkeen
- Mittari kertoo koska polkaistaan kaasu pohjaan
- Mittari kertoo oliko hyvä

Voi ristus. 

Mittaukseen menee noin minuutti. Päivän rahan säästö vinkki: Hommatkaa joku tuttu joka tekee nuo päästömittaukset vaikka sillä kahvipalkalla tai lupaatte vaikka ison kaljan tarjota paikallisessa joskus.
Muuten katsastus maksoi vaivattomat 29€, pienellä tuttu-naama-alennuksella sai kympin pois.

Siltikin kun miettii että katsastus-henkilö vietti auton kimpussa noin 10minuuttia, se tekee tuntihinnaksi vaatimattomat 174euroa tai jos ottaa bensa-auton päästöt, OBD:t yms herkut niin aikaa menee vartti, joten tunti maksaa 256€.

Ja kaiken tämän riiston keskellä terot valittaa netin keskustelupalstoilla miten jakohihnan vaihto maksaa 200€ + osat. Siinä pitää sentään osata jotain konkreettista ja aikaa menee 2-3 tuntia. 
Aivan loistavaa että tulossa oleva katsastus uudistus helpottaa katsastajaksi pääsemistä, joten se koulutettu apina joka on ennen ajanut kontteja satamasta voi siirtyä koputtelemaan ruosteita ooppeleiden pohjista ja tutkimaan madallusjousien vaikutusta auton korkeuteen. Kyllä, kaikki ooppelit ovat ruosteessa ja madallusjousien tarkoitus on todellakin saattaa ajoneuvo lähemmäs isänmaata.


Kiitos tästä. Kehut autosta. Yli vuosi taas aikaa ajella tuolla eurooppalaisen autoteollisuuden helmellä.

Intoa ja ajatuksia kirjoituksista löytyy liikaakin, joten hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Parhaan idean saanut saa hakea katsastuskonttorilta kahvin ja piparin minun piikkiin.


Loppukevennyksenä kuva virolaisesta kuorma-autojen hautausmaasta. Ei paljon savutusmittaukset noita koneita ahdista...

2 kommenttia:

  1. Diesel pakokaasutesteri maksaa 10 000€ ja siihen huollot, suodattimet, varaosat, hyväksynnät ja päivitykset päälle.
    Jokainen voi ostaa kotiin semmoisen ja tehdä kavereille kahvikupin hinnalla lappuja katsastukseen.

    Ei katsastajilla ole kovin tuntiveloitus. Partureilla ja kampaajilla on vielä kovempi. Pelkkä koneajo, joka kestää muutaman hassun minuutin, maksaa 15€. Nopea typy tekee niitä 20 tunnissa, joten tuntihinnaksi tulee 300€! ! ! ! ! !

    VastaaPoista
  2. Kaikki maksaa, pointti oli se että miksi maksaa liikaa?
    Jännä parturi, multa pyysivät viimeksi 29€ ja aikaakin meni melkein puoli tuntia. Eikä edes kutrit ole perseeseen asti.

    VastaaPoista