keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Ne mustat ja pyöreät

Renkaiden vaihto, tuo kaksi kertaa vuodessa vastaan tuleva ja aina niin riemastuttava tapahtuma.
Jälleen kerran nettikeskustelut ja oman elämän törmäykset saivat sormet syyhyämään näppäimistölle.

Renkaiden hankinta

Allekirjoittaneen kehonsiirtovälineen mustat ja pyöreät eivät olleetkaan niin hyvässä kunnossa kuin muistin. Muistin samalla syksyisen ajatuksen: Kyllä ne nyt vielä yhden kesän menee. Menisihän ne, jos antaisi auton olla tuolla parkkipaikalla. Mutta kun töihinkin pitää päästä ja sinne ei bussilla siihen aikaan pääse kun palkkaa maksava taho tahtoo minun olevan siellä.

Joten Tekniikan Maailman ja Tuulilasin keväiset rengastesti numerot käteen. Hetken tutkimisen jälkeen opein että vain parhaat renkaat käyvät, hiukankin huonommat lähes tappavat ohikulkijat parkkipaikalla. Niin paljon niitä haukutaan lehdissä. Kuinkahan moni Pertti Perusautoilija oikeasti tarvitsee ne EfficientSuperSportPilotPremiumContactYybervitunmahtavat kesäkumit siihen Corollaan? Onhan se lohduttava tieto että jos pitää satasen vauhdissa alkaa suorittamaan väistöliikkeitä niin renkaista suoritus ei tule olemaan kiinni. Sen Corollan alusta ja Pertin kädet ulosmittaa kyllä parhaimmatkin renkaat. 

Paikallisia rengasliikkeitä kierrellessä tulin huomanneeksi kuinka kuluttajaa koijataan sielläkin. Itse määrittelin haluamani renkaat: Hiljaiset, ei uusiorenkaat, valmistusmaa jossain euroopan suunnalla, eikä mitkään sulaa kultaa olevat nokialaiset. Löysinkin mukavat kumit sopuhinnalla. 

Kävin vähän koeajamassa tänään noita "hengenvaarallisia" renkaita sopivalla suurella asfalttialueella. Oma kulkuneuvoni on hieman sporttisemmalla alustalla varustettu kottero ja kuljettaja on joskus opetellut ajamaan muutakin kuin niitä kolmea partakarvaa. Lähtökohdat oli siis loistavat (vakuutusyhtiötä ajatellen) keväisellä rengastestille. 
Kyllähän sen auton sai käsistä lähtemään, mutta siihen tarvittavilla nopeuksilla ja muillakin ajosuorituksilla lähtisi kyllä lisenssikin aika hätäisesti.

Eli rohkeasti katsomaan niitä keskihintaisiakin renkaita. Meluluokitus kertoo paljon renkaan hiljaisuudesta ja loppujen lopuksi se on ihan sama maksaako se kumi 70 vai 250euroa, siihen se työmatkan asfalttiin kuluu ihan samalla tavalla. 
Itse maksoin 18 tuumaisista BF Goodricheista hiukan päälle 500€, vastaavan kokoiset Nokialaiset olisi saanut tonnilla. Tällä huonojen renkaiden ostolla säästetyllä viisisatasella ajattelin lähteä Kanarialle ensi talvena. Lämmittää hiukan enemmän kuin tonnin renkaat aamuruuhkassa.

Jatketaan rengasliikkeiden toiminnasta seuraavaksi. Siellähän sitä vasta hauskaa olikin. Itsekin joskus kiireapulaisena olleena... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti